Public Relations - czy warto prowadzić działania PR w małej firmie? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Podziel się!

Powiedzmy sobie wprost – czasy, kiedy „samo się sprzedawało” bezpowrotnie minęły. Dziś klient nie jest już zdany na lokalnego dostawcę. Ma nieograniczony dostęp do usług i produktów. Co w takim razie powoduje, że z gąszcza konkurencyjnych ofert wybierze tę jedną?

Oczywiście odpowiedzi może być wiele – jakość i cena wydają się w tym zestawieniu oczywiste. Dalej już tak prosto nie jest. Klienta zniechęcić może np. źle poprowadzony proces sprzedażowy, brak opinii na temat firmy w Internecie, czy odwrotnie – negatywne wpisy.

Innymi słowy to, czy klient będzie chciał skorzystać z usług danej firmy nie zależy tylko od tego jaką cenę i jakość się mu zaoferuje, ale weźmie również pod uwagę wizerunek danej marki.

 

Pokaż się!

Jeżeli chcesz być konkurencyjny, rozpoznawalny i wiarygodny musisz dać się poznać i polubić. Żeby tak się stało powinieneś komunikować się z Twoimi potencjalnymi klientami w każdy możliwy sposób, który przyniesie Ci korzyści.

To właśnie komunikacja jest sednem public relations. Mów o tym jaki jesteś Ty i Twoja marka, co możesz dać klientowi i dlaczego warto z Tobą współpracować – buduj swój wizerunek zanim ktoś zrobi to za Ciebie. Wszyscy wiemy, jak wielką siłę mają obecnie media społecznościowe. Bywa, że jeden nieprzychylny wpis może zachwiać nawet dużą marką. Co dopiero małą, działającą lokalnie firmą.

Dlatego tak, jak budujesz sobie poduszkę finansową na trudny czas w biznesie, tak wypracuj sobie rezerwę wizerunkową. Jak to zrobić? Po pierwsze nie siedź w kącie czekając aż Cię zauważą, bo nie zauważą. Na pewno znasz takie powiedzenie wyróżnij się, albo zgiń – ono w tym przypadku jest bardzo prawdziwe.

 

PR jest dla wszystkich

Nie daj sobie wmówić, że PR i marketing to są działania zarezerwowane dla dużych korporacji. Wręcz przeciwnie – mała firma musi się promować! – jeśli chce się rozwijać, zwiększać swoje zyski, w końcu – przetrwać na niepewnym i trudnym rynku.

Nie jest też prawdą, że działania PR muszą być drogie. Jeżeli jesteś już na takim etapie rozwoju firmy, że Cię na to stać – możesz wynająć agencję czy zatrudnić PR-owca. Jeżeli zaczynasz i nie chcesz wydawać dodatkowych pieniędzy, nie znaczy to wcale, że masz odłożyć promocję na później. Po prostu zostań swoim PR-owcem. Zresztą – będąc szefem firmy – już w dużej mierze nim jesteś.

 

Od czego zacząć?

Zacznij od strategii komunikacyjnej. Nie musi być to od raz opasły dokument. Niech to będzie nawet jedna kartka, ważne by spisać najważniejsze założenia.

Na początek zastanów się kto jest Twoją grupą docelową – to na pewno klienci, pracownicy, ale także lokalna społeczność i media. Kiedy wypiszesz je wszystkie zastanów się co i w jaki sposób chcesz tym grupom powiedzieć o sobie, firmie i produkcie. Następnie dobierz narzędzia, za pomocą których twój przekaz dotrze do odbiorcy. Mogą to być media społecznościowe, gazety, newsletter itp. Dbaj również o osobiste relacje. Bierz udział w spotkaniach, które odbywają się w Twojej okolicy. To okazja by zaprezentować się lokalnej społeczności i zdobyć nowych klientów.

Zasada jest prosta – bądź widoczny tam, gdzie są Twoi klienci. Rozmawiaj z nimi. Im lepiej poznasz klienta, tym większą przewagę zdobędziesz. Mów tak, żeby Cię słuchano. Opowiadaj historie i odpowiadaj na potrzeby – w myśl zasady, że klient nie chce kupić młotka, tylko wbić gwóźdź.

Wreszcie – nie bój się mediów – nie tylko tych społecznościowych, których używasz na co dzień, ale także tzw. tradycyjnych. Media wciąż cieszą się ogromnym zaufaniem społecznym, nieporównywalnie większym niż przekaz reklamowy. Znajdź swoją niszę, pokaż, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie, zaproponuj niecodzienny temat dziennikarzowi – to naprawdę działa. Nikt nie zna Twojej firmy lepiej od Ciebie, na pewno znajdziesz wiele informacji, które można wykorzystać, by wyróżnić się na rynku.

Warren Buffett, amerykański ekonomista i legendarny inwestor powiedział, że „potrzeba 20 lat, żeby zbudować dobrą reputację, a tylko 5 minut, żeby ja zniszczyć”. Dlatego o swój wizerunek warto zadbać już teraz.

Public Relations – czy warto prowadzić działania PR w małej firmie?
5 (100%) 1 vote
Pokaż komentarzeNie pokazuj komentarzy

Zostaw komentarz