Do przeczytania w 6 min.

Jak zabrać się za marketing w mediach społecznościowych? Planujemy swoją obecność w social mediach

Współcześnie biznes klientów pozyskuje najczęściej dzięki działaniom, do jakich należy marketing internetowy, a jednym z jego obszarów jest marketing w social mediach.

Ten jednak często sprawia na początku wiele problemów związanych z mnogością portali społecznościowych i mnogością opcji dotyczących strategii w nich stosowanych.

Jak zaplanować obecność w mediach społecznościowych, dając sobie realną szansę na sukces?

Spis treści:

Cel marketingu w mediach społecznościowych

Reklama w mediach społecznościowych bardzo różni się od reklamy poza tego typu portalami. Dzieje się tak dlatego, iż tutaj sprzedaż produktu nie gra roli pierwszoplanowej, a w zasadzie nie gra takiej roli oficjalnie.

Profil w mediach społecznościowych nie jest bowiem sklepem internetowym czy zwykłą tablicą przedstawiającą ofertę.

To medium, które łączy nas bezpośrednio z naszymi klientami, buduje naszą markę w ich oczach i przekazuje im nasze wartości. Poprzez sprytnie zaplanowany content marketing należy zjednać sobie serca publiczności, która wtedy kupi nasze produkty i usługi, których nie wolno w tej formie marketingu nachalnie promować.

Jako content marketing określa się taką formę reklamy, w której pierwszoplanową rolę gra dostarczanie cennej wiedzy w sposób atrakcyjny i często też zabawny.

Dostarczane przez nas treści mają edukować, być przydatne w życiu codziennym, mają budzić żywe emocje, a do tego prezentować cele i wartości naszego biznesu.

Nasze produkty i usługi, chociaż znajdują się w kampanii content marketingowej niejako w tle, są jednak tym, co ma pomóc naszym potencjalnym klientom zaspokoić ich potrzeby, co należy delikatnie, lecz nie nachalnie, komunikować.

Często taki komunikat jest bardzo subtelny, wręcz niezauważalny, ale dzięki obudowie o wysokiej jakości merytorycznej efekt działań i wzrost sprzedaży potrafi być piorunujący.

Główne czynniki, które należy wziąć pod uwagę planując swoje działania w social mediach

Rozeznać się w obecnej sytuacji

Planując marketing w mediach społecznościowych, powinniśmy przede wszystkim rozeznać się w naszej obecnej sytuacji, gdyż zazwyczaj nasz biznes już funkcjonuje na którymś z głównych portali społecznościowych.

Często jednak po prostu jest to strona lub profil, o którą się nie troszczymy, nie dodając nowych treści, traktując to miejsce jako statyczną wizytówkę, niczym informację na Mapach Google.

Tymczasem media społecznościowe to świat, który jest wysoce płynny i nie znosi on statyczności. Content trzeba przesyłać często i w dużej ilości, i powinien być on dobrze przemyślany, chociaż dopuszcza się, jak najbardziej, jego recykling, czyli użycie tych samych postów, ale z inną grafiką i innym wezwaniem do działania, które jednak nie będą powtarzane bardzo często.

Czy nasza grupa odbiorców jest dostępna w danym kanale social media?

Kiedy już jest się obecnym na portalu społecznościowym, należy przeanalizować sytuację i to, czy jest na nim obecna nasza grupa docelowa. Każdy portal społecznościowy ma bowiem inną charakterystykę i przyciąga inne grupy odbiorców.

Facebook już dawno utracił tutaj wyłączność i można nawet powiedzieć, że jego pozycja stale spada, a liderami stają się Twitter, Instagram, LinkedIn i inne platformy.

To dlatego tak ważne jest, by na początku zdecydować się, na którym z nich będziemy prowadzić działania, bo wcale nie musimy być na każdym z nich. Najczęściej wystarczy jeden lub dwa portale społecznościowe, aby odnieść już maksymalną skuteczność, pod warunkiem że content jest atrakcyjny i spójny.

Przeprowadź analizę marketingową

Reklama w social mediach zawsze jest kierowana do kogoś, a tą osobą jest nasz wyimaginowany idealny klient, o którym trzeba wiedzieć wszystko, tworząc w swojej głowie jego dokładny obraz.

Bierze się tu czynniki takie, jak wiek, miejsce zamieszkania, status materialny, zainteresowania, styl życia, a bardzo pożądana jest też znajomość jego języka, sposobu samoekspresji itp. Nie da się tych danych pozyskać, przeglądając po prostu zasoby sieci, więc powinno się po prostu przeprowadzić swoje badania marketingowe.

Nie muszą to być wcale badania profesjonalne, w które zainwestuje się sporo pieniędzy. Trzeba po prostu do ludzi wyjść, nawiązać z nimi kontakt, wchodzić w interakcje, dać im mówić i słuchać ich, w czym nasz profil w mediach społecznościowych bardzo nam pomoże, zwłaszcza wtedy, gdy zadawać będziemy w postach sprzyjające wywołaniu dyskusji pytania.

Większość portali społecznościowych posiada też narzędzia do tworzenia ankiet, które są bardzo cennym narzędziem, pozwalającym szybko uzyskać informacje o naszych potencjalnych klientach i panujących wśród nich nastrojach.

Skuteczność kampanii w mediach społecznościowych – czym ona jest?

Content marketing w mediach społecznościowych ma być skuteczny, dlatego należy mierzyć efekty naszych wysiłków. Marketing internetowy operuje tu pojęciem ROI (Return of Investments – zwrót inwestycji).

Oznacza on nic innego, jak mierzalny efekt naszych działań, który jest po prostu zyskiem z naszych działań marketingowych pomniejszonym o kwotę i czas, który w niego zainwestowaliśmy.

Portale społecznościowe i rozmaite inne narzędzia do marketingu oferują bardzo dobre narzędzia, które pokazują, ile wydaliśmy na kampanię i które zakupy naszych produktów i usług nastąpiły dzięki niej. Widać tu więc jak na dłoni, które nasze działania są skuteczne, a które nie.

Wcale nie jest łatwo przewidzieć, które posty będą cieszyć się zainteresowaniem i zachęcą do działania, gdyż marketing w mediach społecznościowych nie jest wiedzą, którą da się skodyfikować i ująć w sztywne wzory. Naszym celem są tu ludzie, ich serca i umysły, a te są zmienne i nieprzewidywalne.

Dlatego też content marketing to tak naprawdę wielki poligon lub też laboratorium. Można tu improwizować, eksperymentować, próbować nowych strategii. Czasem najlepsze wyniki osiąga się, edukując, z czasem – bawiąc lub szokując.

Ciężko jest odpowiedzieć jednocześnie na pytanie, ile kosztuje marketing w mediach społecznościowych, gdyż to zależy od tego, jakie są nasze cele i to, czy nasz content jest dobry. Bywa czasem tak, że koszty są niemal zerowe, bo tworzone posty stają się viralowe i jest to najbardziej pożądana sytuacja.

Viralowy post to content taki, który rozprzestrzenia się błyskawicznie po sieci, gdyż wzbudza ogromne zainteresowanie i silne emocje. Użytkownicy wzajemnie go sobie przesyłają w prywatnych wiadomościach, udostępniają go na swoich profilach, często tych, które posiadają na innych portalach społecznościowych.

Taki post to najlepszy typ reklamy, jednak musi on być zaplanowany. Viralowy post to jednak rodzaj ruletki – często staje się on takim nieoczekiwanie, a często też usilne próby jego stworzenia spełzają na niczym.

Poza naturalną reklamą poprzez posty viralowe bardzo często inwestuje się w reklamę płatną, a dziś już prawie każdy główny portal posiada płatne reklamy, które pozwalają podbić nasz post, czyniąc go widocznym dla innych.

Tu widać wielką zaletę zbierania przez portale społecznościowe danych o swych użytkownikach. Nawet posiadając mały budżet na poziomie kilkunastu złotych dziennie, można uzyskać dzięki nim grono stałych klientów, gdyż można stworzyć reklamę wycelowaną w ściśle określoną grupę osób.

W kreatorze reklamy wystarczy podać ich zainteresowania, wiek, miejsce zamieszkania i inne interesujące nas dane, które powinniśmy pozyskać. Ustawić możemy też budżet – na przykład 10 złotych dziennie. Po tym reklama będzie wyświetlana zdefiniowanej przez nas grupie użytkowników – nie zobaczy jej nikt, komu zagadnienia związane z naszym biznesem są obce lub obojętne.

Marketing internetowy powinien być głównym polem działań reklamowych, a powyższe wskazówki dotyczące tego, jak zaplanować obecność w mediach społecznościowych, z pewnością pomogą niejednemu biznesowi.

Warto doczytać:

  1. Jak zacząć reklamować się na Facebooku? Reklama na Facebooku dla początkujących [Poradnik krok po kroku] – Dowiedź się jak uruchomić swoją pierwszą reklamę na Facebooku
  2. Ile kosztuje reklama na Facebooku i w Google Ads? Raport wydatków Webmast Digital – Sprawdź ile może Cię kosztować prowadzenie działań reklamowych w Google i na Facebooku
  3. Kto nie powinien reklamować się w Facebook Ads i dlaczego? – Sprawdź kto nie powinien się reklamować na Facebooku, aby się nierozczarować 

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl