Do przeczytania w 5 min.

Jak pozycjonować filmy na YouTube?

Pozycjonowanie filmów na YouTube to niezwykle ciekawa sprawa. Tak jak w przypadku stron internetowych i wyszukiwarki Google, YouTube również tworzy listę wyników wyszukiwania i również na podobnej zasadzie ocenia filmiki, umieszczając je na konkretnych pozycjach.

W tym tekście przedstawiam wszystkie najważniejszej informacje związane pozycjonowaniem i optymalizacją filmików na YouTube oraz podpowiem, co należy i warto robić, aby nasz filmik znajdował się na wysokich pozycjach w tej drugiej największej wyszukiwarce w internecie.

Spis treści:

Jakościowy materiał

Podstawową rzeczą, od której powinniśmy rozpocząć pozycjonowanie i optymalizację filmiku na YouTube, jest stworzenie jakościowego i ciekawego materiału. Wiele osób uważa, że jest to nieistotna kwestia, choć w rzeczywistości jest to błędne myślenie.

Nawet dobrze zoptymalizowany i wypozycjonowany film nie będzie utrzymywał się na wysokich pozycjach, jeśli nie będzie przyciągał oglądających. Wpływ użytkowników na pozycjonowanie filmiku jest duży i nie wystarczy odpowiednio zoptymalizować go pod kątem technicznym.

Materiał powinien być

Warto również wybrać tematykę związaną z różnymi popularnymi trendami, które przyciągają odbiorców. Sam temat czy forma filmików powinna być dostosowana do grupy docelowej odbiorców. Trendy sprawdzać możemy na branżowych serwisach czy po prostu u najpopularniejszych youtuberów z danej kategorii i inspirować się tematami przez nich prezentowanymi.

Możemy dodawać filmiki instruktażowe, tutoriale, testy czy case study, które niezmiennie od wielu lat cieszą się popularnością, gdyż prezentują konkretną wartość i pomoc odbiorcom. Jeśli samodzielnie nie mamy pomysłu lub umiejętności, możemy zamówić wykonanie takiego materiału np. freelancerom lub agencjom marketingowym.

Optymalizacja filmu czyli tytuł filmu, opis itd.

Pierwszym krokiem, który powinniśmy wykonać, pozycjonując wideo na YouTube, jest jego optymalizacja. Będzie ona dotyczyła samego filmiku i wszystkich prac związanych w jego obrębie.

Dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Z pewnością powinniśmy dobrać odpowiednie słowa kluczowe, którymi będziemy opisywali nagranie. Możemy zrobić to w tzw. keyword planerze, czyli w serwisach internetowych oferujących spis najpopularniejszych fraz dla danej tematyki. Ciekawymi opcjami są też np. Planer Słów Kluczowych od Google czy filmiki innych youtuberów z danej kategorii.

Zadbaj o odpowiedni tytuł i opis wideo

Tytuł filmu powinien zawierać właśnie takie słowa, pod którymi chcemy być wyszukiwani oraz być ciekawy dla odbiorcy. Warto zatem sprawdzić tytuły konkurencyjnych nagrań. Bardzo ważnym elementem jest również ustalenie opisu. Musi być on unikalny raz zawierać odpowiednie słowa kluczowe. W tym miejscu warto umieszczać je niezwykle naturalnie oraz wykorzystać możliwość dodania długiego opisu.

Wykorzystaj tagi

Kolejnym elementem, o którym musimy pamiętać podczas optymalizacji filmiku, są tagi. To właśnie głównie po nich Google rozpoznaje, o czym jest filmik i kiedy wyświetlać go w wyszukiwarce. Warto dodawać zatem w tym miejscu słowa kluczowe, które w najdokładniejszy sposób opisują kategorię, tematykę filmiku czy jego przesłanie.

Odpowiednia nazwa wgrywanego pliku wideo

Ważnym czynnikiem, o którym zapomniana wiele osób jest nazwa wgrywanego pliku. Ona również powinna być w formie tytułu ze słowami kluczowymi. Dobrym pomysłem jest unikanie znaków specjalnych, których Google w części nie rozpoznaje. Nazwa pliku może być przedzielona zwykłym myślnikiem, ale nie powinniśmy używać już np. dolnego podkreślenia.

Ciekawostka: Tworząc opis filmiku, warto skupić się na pierwszym zdaniu. Jest ono widoczne wraz z tytułem filmu w wyszukiwarce YouTube i często dostarcza wielu informacji odbiorcom. Widzowie widzą pierwsze zdanie opisu, które kończy się trzema kropkami.

Zachowanie się widzów

Kolejnym elementem, o który musimy zadbać podczas pozycjonowania filmiku — jeśli już do odpowiednio zoptymalizowany i wgrany, jest zachowanie się widzów. Choć nie mamy bezpośredniego wpływu na to, jak będą się zachowywali, możemy prowokować i tworzyć pewne sytuacje.

Ważnymi czynnikami są komentarze, lajki czy subskrypcje. Świadczą one o zainteresowaniu filmikami oraz o jego popularności. Warto zatem wykorzystać kilka trików, aby nasi odbiorcy chętnie prezentowali taką aktywność. Z pewnością warto poprosić o lajka i subskrypcję na początku lub na końcu filmiku. Jest to skutecznie działanie, a my możemy dodawać też specjalne plansze na filmiku np. do kolejnych nagrań czy kanałów. Dzięki temu podniesiemy nawet o kilkanaście lub kilkadziesiąt procent aktywność fanów.

Jeśli zostawiają oni z kolei pod naszym filmikiem komentarz, warto na niego odpowiadać oraz podsycać dyskusje. Możemy zrobić to np. dodając pytanie otwarte lub zadać pytanie pod koniec filmiku. Im więcej komentarzy i aktywności fanów, tym większe prawdopodobieństwo wysokiej pozycji filmiku w wynikach wyszukiwania na YT. Możemy prosić też widzów o udostępnianie filmiku czy zachęcać ich do ustawienia powiadomień.

Promocja filmiku

Ważnym elementem — choć często pomijanym i niedocenianym pozycjonowania wideo na YouTube jest promowanie go. Wiele osób uważa, że pozycjonowanie filmiku to jedynie prace wokół niego.

W istotny sposób na jego pozycje wpływa również samo zainteresowanie użytkowników w sieci. Jeśli zatem będziemy go promowali i reklamowali, będziemy pozyskiwali kolejnych nowych widzów, którzy będą pozostawiali swoją aktywność na danym filmiku. Jak zatem promować nasz filmik? Istnieje na to kilka sposobów.

Udostępnianie wideo w Social Mediach

Pierwszym z nich jest promowanie go w social mediach. Możemy umieścić go na swoich profilach w mediach społecznościowych wraz z linkiem na YT. Możemy dodawać posty na grupach i w miejscach publicznych, tagować nagranie czy promować go w wyszukiwarce w social mediach. Do promocji naszego nagrania możemy wykorzystywać także korzyści marketingu wirusowego i przedstawiać treść jako ciekawą czy kontrowersyjną.

Umieszczaj wideo na forach internetowych i blogach

Dobrym pomysłem będzie też wykorzystanie inbound marketingu. Jest to maksymalne zwiększenie widoczności marki – w tym wypadku treści w internecie. Możemy zatem zamieszczać filmik na forach tematycznych, blogach czy w tych wszystkich miejscach, gdzie mogą przebywać nasi potencjalni odbiorcy.

Wykorzystaj płatną reklamę internetową

Pewnym rozwiązaniem o ile posiadamy budżet reklamowy, jest możliwość wykupienia płatnej reklamy np. w Google lub na Facebooku. Płacąc za promocję w początkowej fazie i pozyskując wielu odwiedzających, będziemy mogli liczyć na szybsze pozycjonowanie filmiku na YouTube wraz z biegiem czasu.

To tyle jeżeli chodzi o optymalizacje filmów wideo na YouTube. Mam nadzieję, że artykuł pomoże Ci pozycjonować wideo na YT;)

Warto doczytać:

  1. Co to jest pozycjonowanie strony internetowej i dlaczego warto? – Dowidź się czym jest pozycjonowanie i dlaczego warto to robić
  2. Jak zacząć reklamować się na Facebooku? Reklama na Facebooku dla początkujących [Poradnik krok po kroku] – Sprawdź jak uruchomić swoją pierwszą kampanię reklamową na Facebooku
  3. 7 porad marketingowych w mediach społecznościowych, które pomogą rozwinąć Twój biznes – Poznaj 7 rad, które poprawią Twój marketing w social mediach

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl