Jak pozyskiwać opinie klientów? 4 skuteczne sposoby na zdobycie rekomendacji - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Podziel się!

Czy wiesz, że ponad 90% klientów chętniej zdecyduje się na zakup produktu lub usługi czytając wcześniej pozytywne opinie na ten temat? To dlatego właśnie warto zbierać opinie i rekomendacje od Twoich klientów!

Chyba każdy słyszał o tym, że niezadowolony klient zdecydowanie chętniej podzieli się swoją negatywną opinią z 10-15 znajomymi, niż miałby to zrobić zadowolony klient. Niestety nasze negatywne odczucia mają to do siebie, że zdecydowanie bardziej chcemy je wyrazić – w pewien sposób ustrzec przyszłych konsumentów przed zakupem.

Dlatego tak bardzo powinniśmy przyłożyć się do zbierania pozytywnych opinii na temat naszej firmy, produktu lub usługi, aby jedna wpadka (a wiadomo, że każdemu może się to przydarzyć) nie przesądziła o rzetelności i wiarygodności naszej firmy.

Jeżeli masz już jakiś negatywny komentarz na temat swojej firmy w Google, to koniecznie sprawdź jak można go usunąć. Na ten temat przeczytasz obszernym artykule: Jak usunąć negatywną opinie z wizytówki Google?

 

Dlaczego warto zbierać pozytywne opinie na temat swojej firmy?

Pierwszym i najważniejszym powodem, dla którego powinniśmy zbierać pozytywne opinie i rekomendacje od swoich klientów, to budowanie zaufania.

Powiedźmy sobie szczerze w zakładce “O nas” znajdującej się na stronie internetowej możemy napisać wszystko. Duże doświadczenie, miła obsługa, świetna realizacja – w większości przypadków będzie to bez znaczenia.

 

Duża liczba klientów nim zdecyduje się na kontakt postanowi poszukać opinii na temat Twojej firmy w internecie. Warto żeby znalazł pozytywne opinie niż ich brak lub co gorsze negatywne komentarze pod adresem Twojej firmy.

Na temat tego jak reagować na negatywne opinie napisałem inny artykuł na blogu: Jak reagować na negatywne opinie?

Innym powodem dla którego warto pozyskiwać pozytywne opinie jest dowód słuszności, czy też jak większość marketerów lubi określać social proof. Wchodząc na stronę internetową firmy, z którą dotychczas nie miałeś styczności będziesz chciał znaleźć jakieś informacje, które potwierdzą wiarygodność i rzetelność firmy.

Do realizacji tego celu świetnie sprawdzą się opinie. Dotychczasowa praktyka tworzenia stron internetowych narzuca nam, aby możliwie w jak najlepiej widocznym miejscu na witrynie zamieszczać sekcje z opiniami na temat firmy.

Ponadto pozytywne opinie mają wpływ na zwiększenie sprzedaży. Z raportu przygotowanego przez Spiegel Research Centre wynika, że produkty posiadające recenzje są chętniej wybierane – nawet o 270%!

 

Jak pozyskiwać opinie i rekomendacje od swoich klientów?

Opinie i rekomendacje na temat naszej firmy możemy zbierać w różny sposób. Jednym z głównych i wiarygodnych źródeł opinii na temat firm dla użytkowników internetu jest wizytówka Google Moja firma, recenzje Facebooku, czy też takie portale jak np. Opineo.

Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy zbierać recenzji na swojej stronie internetowej. Możemy przygotować specjalny formularz do zbierania opinii lub wgrać dodatkową wtyczkę, która doda nową funkcję do naszej witryny internetowej (np. tak można zrobić w przypadku WordPressa).

Ale jak zachęcić klientów do pozostawiania opinii i rekomendacji?

 

Przede wszystkim poproś

Zazwyczaj większość naszych klientów jest zabiegana i zajęta swoimi sprawami. Ciężko byłoby znaleźć czas, aby można było wystawić recenzje każdej firmie, z której usług korzystaliśmy.

Dlatego jednym z najskuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie opinii jest osobista prośba kierowana do klienta po dokonaniu transakcji i dostarczeniu zamówienia. Wystarczy napisać e-mail uprzejmie prosząc o podzielenie się wrażeniami na temat obsługi klienta, produktu lub usługi.

Niby to takie proste, a wiele firm tego nie robi!

 

Przygotuj szablon referencji

Jeżeli działasz w branży B2B (czyli sprzedajesz produkty lub usługi innym firmom), to dobrym pomysłem jest przygotowanie pomocniczych pytań dla Twojego klienta lub nawet całego szablonu referencji, który można byłoby traktować jako wzór.

Podstawowe pomocnicze pytania to np.:

    • Dlaczego zdecydowali się Państwo wybrać nasz produkt lub usługę?
    • Jakie cele udało się zrealizować dzięki skorzystaniu z naszych produktów lub usług?
    • Czym wyróżniamy się na tle konkurencji?
    • Za co moglibyście nas Państwo pochwalić?

To tylko cztery przykłady, które można byłoby wykorzystać przy tworzeniu pomocniczych pytań dla Twoich klientów.

 

Zaoferuj coś w zamian

Duża liczba sklepów internetowych oferuje zniżkę w zamian za pozostawienie rekomendacji po zrealizowanej transakcji. Zastanów się, czy w Twojej firmie nie można byłoby czegoś podobnego zaoferować.

Nie musi to być zniżka – jeżeli nie chcesz, ale jakaś inna propozycja. Ważne, żeby dawała realną korzyść i konkretną wartość!

 

Uprość cały proces

Jednym z największych problemów przy zbieraniu opinii i rekomendacji od swoich klientów jest zbyt długi lub skomplikowany proces ich dodawania. Przeklikiwanie się przez wiele zakładek lub zbyt duża liczba pól do wypełnienia sprawi, że naszym klientom odechce się zostawiać komentarz.

Dlatego maksymalnie skróć formularz, zminimalizuj liczbę kliknięć i wykaż się jakimś kreatywnym lub zabawnym tekstem zachęcającym do pozostawienia recenzji.

 

To tyle, jeżeli chodzi o pozyskiwanie pozytywnych opinii i rekomendacji od klientów. Mam nadzieję, że tekst, chociaż odrobinę Ci pomoże!

Do następnego przeczytania;)