Prowadzenie fanpage na Facebooku to nie zajęcie dla praktykanta w firmie lub dodatkowy obowiązek pracownika, który w wolnym czasie miałby publikować treści na firmowym Facebooku.
Niestety w większości firm w Polsce tak wyglądają realia prowadzenia fanpage na Facebooku. Po takich doświadczeniach wiele osób stwierdza, że reklama w social media najzwyczajniej w świecie nie działa i jest bezsensowną stratą pieniędzy.
Facebook w dzisiejszych czasach to rozbudowane medium, które już dawno nie ogranicza się do udostępniania, lajkowania i komentowania postów wyświetlanych na naszej tablicy. Aby w pełni wykorzystać możliwości jakie daje nam portal Marka Zuckerberga musimy mieć pewną wiedzę, umiejętności i troszkę doświadczenia.
Dlatego wiele osób z braku czasu na zdobywanie wyżej wymienionych elementów i obawy przed źle wydanymi pieniędzy decyduje się na korzystanie z usług agencji social media lub freelancera. Pojawia się wtedy pytanie…. ile kosztuje prowadzenie fanpage?
Niestety, nie mam na to jednoznacznej odpowiedzi. Dlaczego? Ponieważ na Facebooku mamy różne fanpage, wiele odmiennych branż zrzeszających wokół siebie całkowicie różnorodne grupy odbiorców. Do tego dochodzi skala wielkości danego fanpage’a i zaangażowanie odbiorców — wiadomo, że duże profile równa się duża liczba godzin potrzebnych do obsługi strony.
Z braku możliwości podania konkretnej kwoty postanowiłem, że przedstawię Wam najważniejsze czynniki wpływające na koszty prowadzenia fanpage’a. Wiele agencji i freelancerów na podstawie tych elementów dokonuje wyceny swoich usług.
Spis treści:
Wielkość fanpage’a na Facebooku
Tak jak już wcześniej wspominałem. Prowadzenie fanpage’a posiadającego kilkadziesiąt tysięcy angażujących się fanów, jest często dużo bardziej wymagające niż obsługa profilu, który nie posiada nawet tysiąca.
Oczywiście od tej zasady są wyjątki, które zdarzają się bardzo często. Czasami mała grupa odbiorców przerasta swoim zaangażowaniem nawet duże fanpage, ponieważ skupia wokół siebie społeczność naprawdę żywo zainteresowanych tematem.
Dodatkowo właściciele małych fanpage’y często chcą w szybkim czasie osiągnąć duże zasięgi przy możliwie jak najniższych kosztach — i tutaj osoba zajmująca się obsługą takiego profilu musi wykazać się swoją kreatywnością oraz poświęcić zdecydowanie więcej pracy, aby osiągnąć postawione cele.
Częstotliwość publikacji treści na fanpage’u
Wiele firm oferujących prowadzenie fanpage na Facebooku za jeden z głównych czynników wpływających na cenę oferowanej usługi bierze sobie ilość publikowanych postów w miesiącu — oczywiście jest to istotne, ale nie przesadzałbym aż tak z tym. Dlaczego?
Liczba publikowanych postów powinien być określany na podstawie specyfiki danej firmy lub branży. Lokalny portal informacyjny może śmiało publikować kilka postów dziennie (o ile codziennie aktualizuje newsy), natomiast firma z sektora B2B raczej aż tak często nie będzie miała co publikować.
Zbyt duża liczba postów w umowie może prowadzić do mało rozbudowanej komunikacji, ograniczającej się do postów sprzedażowych i śmiesznych memów, które po pewnym czasie nudzą użytkowników. Zdecydowanie ważniejsza jest jakość publikacji niż zbyt duża częstotliwość.
Pomijając jednak to wszystko, to ilość zakontraktowanych publikacji w miesiącu również ma wpływ na ostateczną wycenę obsługi — ale przy wyborze agencji lub freelancera nie zawsze warto się tym kierować.
Format publikowanych postów
Istnieje znacząca różnica między fanpage, który opiera swoją komunikację o zdjęcia nadesłane od klientów, a profilem na którym do każdego postu trzeba przygotować dedykowaną grafikę.
Ponadto Facebook oprócz grafiki daje również możliwości udostępniania wideo, GIF-ów, live-ów, a to wszystko wymaga poświęcenia czasu na ich przygotowanie. Jeżeli agencja lub freelancer ma się tym zająć, to musisz mieć świadomość, że to znacznie wpłynie na koszty prowadzenia fanpaga.
Materiały od zleceniodawcy
Aby przyciągnąć uwagę i budować pozytywny wizerunek w social media, firmy muszą publikować atrakcyjne treści, a to może wiązać się z zakupem zdjęć lub filmów stockowych. Dodatkowo wiele firm wykorzystuje własne materiały jak np. zdjęcia pracowników, materiały wideo itp.
Takie rzeczy często są tworzone przez profesjonalnych fotografów, którzy realizują sesje biznesowe lub agencje reklamowe tworzące reklamę wideo ukazujące usługę, lub produkt. Oczywiście coraz więcej agencji prowadzących fanpage posiada tego typu usługi w swojej ofercie, ale to również wpływa na wycenę.
Wracając jeszcze do wykorzystywania zdjęć i wideo stockowe — agencja social media lub freelancer, aby wykorzystać taki materiał na Twoim fanpage’u musi również go zakupić, przez co na fakturze za obsługę również wliczane są koszty związane z zakupem materiałów stockowych.
Jeżeli chcesz obniżyć koszty prowadzenia fanpage, to warto zadbać o takie materiały we własnym zakresie — często wystarczy dobry aparat w telefonie;)
Moderacja profilu na Facebooku
Często prowadzenie fanpage przez zewnętrzną firmę nie ogranicza się tylko do tworzenia postów i ich udostępniania. Zakres pracy agencji i freelancera to również odpowiadanie na wiadomości prywatne, dyskusje w komentarzach, odpowiadanie na recenzje itp.
Jeśli powierzasz te obowiązki firmie, to również musisz liczyć się z większą wyceną usługi.
Kampanie reklamowe na Facebooku
Na koszt obsługi firmowego Facebooku ma również wpływ, to czy decydujesz się na prowadzenie płatnych działań reklamowych na portalu. Niestety, w obecnych czasach zasięgi organiczne są często tak małe, że jeżeli nie posiadasz fanpage ze śmiesznymi memami o kotach, to raczej Twoje „darmowe” zasięgi są bardzo słabe.
Firmowe fanpage w większości przypadków są skazywane na większe lub mniejsze wydatki związane z promowanie postów i fanpage’a na Facebooku. Obsługa takich działań to również kolejny element, który angażuje czas na opracowywanie strategii i jej wdrażanie, tworzenie kreacji reklamowych (dla dark postów), dalszą obsługę i stałą optymalizację.
Oczywiście, są firmy oferujące tylko obsługę kampanii reklamowych na Facebooku. W przypadku, gdy całkiem nieźle radzisz Sobie z prowadzeniem komunikacji na fanpage, ale tworzenie skutecznej reklamy to „czarna magia” – możesz zawsze zdecydować się na pomoc tylko przy tym elemencie, dzięki temu znacznie ograniczysz koszty związane z prowadzeniem działań na Facebooku.
Ile kosztuje prowadzenie fanpage na Facebooku? – Dokładna wycena usługi na przykładzie
Z uwagi na to, że większość z Was oczekuje od tego wpisu „mięsa” w postaci dokładnej wyceny prowadzenie fanpage, postanowiłem, że przedstawię Wam jakiej kwoty moglibyście się spodziewać za tego typu usługę.
Przypuścimy, że zgłasza się klientka prowadząca salon urody w mniejszym mieście:
- posiada fanpage z 1000-2000 fanów
- dotychczasowe zaangażowanie fanów jest na poziomie umiarkowanym (zazwyczaj kilka lajków pod postami, sporadyczne komentarze i wiadomości prywatne)
- klientka co jakiś czas będzie podsyłał kilka zdjęć z efektami zabiegów, które będziemy mogli wykorzystać do tworzenia postów, ale i tak w dużej mierze będziemy musieli opierać swoją komunikację na grafikach przygotowanych przez nas
Do naszych obowiązków będzie należało:
- przygotowanie harmonogramu publikacji z min. 8 postami w miesiącu
- opracowanie grafiki i tekstów na potrzeby publikowanych postów
- moderowanie komentarzy, odpowiadanie na wiadomości prywatne
- opracowanie i wdrożenie kampanii reklamowych mających za zadanie pozyskanie nowych fanów, zwiększenie aktywności pod postami i ogólnych zasięgów profilu
Koszt prowadzenia fanpage powinien wynieść ok. 800 zł netto miesięcznie .
Warto doczytać:
- Ile postów publikować na Facebooku? – Dowiedź się ile postów musisz publikować na fanpage, aby przyniosło to odpowiednie efekty
- Kiedy publikować posty na Facebooku by mieć duże zasięgi i zaangażowanie? – Czy czas publikowania postów ma znaczenie dla zasięgów i zaangażowania? Sprawdź to czytając artykuł
- Jak reklamować salon kosmetyczny w internecie? 5 praktycznych przykładów, które pomogą Ci promować się w internecie – Dowiedź się jak reklamować się w internecie w branży beauty
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl