Do przeczytania w 10 min.

Dlaczego strona internetowa nie sprzedaje?

Duża część osób posiada strony internetowe, które nie spełniają swojej podstawowej roli – nie pozyskują nowych klientów dla biznesu. Dlaczego tak się dzieje? Czy masz się z tym godzić? Dziś postaram się pomóc Ci w zdiagnozowaniu problemu na Twojej witrynie.

Powiedzmy sobie szczerze porządna strona internetowa to dosyć kosztowna inwestycja, która powinna się stopniowo zwracać w postaci nowych klientów pozyskanych w internecie. Jednak nie zawsze tak się dzieje.

Przyczyn może być bardzo dużo, jedni przedsiębiorcy uporczywie twierdzą, że w internecie nie ma ich klientów i dlatego witryna nie wspomaga sprzedaży, a inni całą winą obarczają agencje reklamowe – a to powoduje ciągłą rotację firm reklamowych i dalszy brak efektów.

Jednak ja zawsze porównuje stronę internetową do lokalnego sklepu stacjonarnego, który powinien spełniać 4 podstawowe elementy:

  1. Przyciągać klienta z ulicy atrakcyjnym szyldem reklamowym i witryną sklepową
  2. Wnętrze sklepu powinno prezentować się na tyle dobrze, aby nie odstraszyć potencjalnego klienta
  3. Sprzedawca w sklepie powinien być miły i uprzejmy, aby nie zrazić do siebie klienta
  4. Jeżeli klienta jest zainteresowany konkretnym produktem, to sklep powinien mu ułatwić możliwie jak najszybszą finalizację transakcji

Jeżeli, któregoś z tych 4 elementów zabraknie w sklepie stacjonarnym to możemy mieć znaczny problem z rentownością naszego biznesu.

Jak to się ma do strony internetowej? Już tłumaczę!

Spis treści:

Jak przyciągać klientów na stronę internetową?

Wiele osób zleca stworzenie strony internetowej. Agencja bądź freelancer realizują to zlecenia, uruchamiają witrynę i…. nagle się okazuje, że mija jeden miesiąc, później kolejne dwa i jeszcze dziesięć, a strona internetowa nie pozyskuje klientów – mało tego, brak jakiegokolwiek ruchu na witrynie.

Jest to bardzo powszechne zjawisko. Nawiązując do tego stacjonarnego sklepu – co by było, gdybyśmy pominęli pierwszy punkt i nie wywiesilibyśmy szyldu, nie przygotowalibyśmy witryny sklepowej, czy też nie zainwestowali w żadne inne działania, które miałyby za zadanie poinformować klientów o naszym sklepie.

Zapewne siedzielibyśmy w tym pięknie urządzonym sklepie, z atrakcyjnie przedstawioną ofertą oraz uśmiechem na twarzy czekając, że może ktoś jakiś cudem trafi do naszego sklepu.

Niestety, małe prawdopodobieństwo jest, że ktoś pomyli się i wejdzie do Twojego sklepu, a jeżeli tak to pewnie szybko przeprosi i wyjdzie.

Podobnie jest ze stroną internetową! Samo jej stworzenie i uruchomienie nic nie przyniesie, jeżeli pominiemy całkowicie pierwszy punkt – przyciąganie klienta.

Jak to zrobić?

Jak nie odstraszyć klienta przeglądającego stronę internetową?

Powiedzmy, że udało nam się pozyskać potencjalnego klienta, który odwiedza naszą witrynę internetową. Co zrobić, żeby go nie odstraszyć i zachęcić do bliższego zapoznania się z naszą ofertą?

Po pierwsze warto pamiętać o tym, że masz zazwyczaj tylko 3 sekundy na zainteresowanie potencjalnego użytkownika Twoją witryną – niektórzy twierdzą nawet, że ten czas jest zdecydowanie krótszy i nie przekracza 1 sekundy.

Faktem jest, że na przykucie uwagi odwiedzającego użytkownika masz niewiele czasu. Dlatego musisz pamiętać o kilku istotnych elementach. Jakich?

Jak angażować użytkowników na stronie internetowej?

Użytkownik odnalazł Twoją stronę internetową, wszedł na nią i…. no właśnie i co dalej? Teraz musimy skłonić go do jakieś interakcji ze stroną internetową.

Na tym etapie musimy skupić się na tym, aby zatrzymać uwagę użytkownika i dostarczyć mu wszelkich niezbędnych informacji, które pozwolą go nakłonić do skorzystania z naszej oferty.

Do analizowania ruchu na naszej stronie internetowej niezbędnym narzędziem będzie Google Analytics.

Dzięki niemu dowiemy się ilu użytkowników odwiedza naszą witrynę, jakie podstrony przegląda, ile średnio czasu spędza na stronie oraz dowiemy się, jaki mamy współczynnik odrzuceń – czyli liczbę osób, które weszły na jedną podstronę i szybko z niej wyszły (to tak w dużym skrócie tłumacząc).

Uwaga! Nie zależnie od tego jak długo użytkownik będzie na stronie internetowej, to w Google Analytics czas trwania takiej sesji będzie wynosi 0 sekund. Dla przykładu: jeżeli napiszesz ciekawy i obszerny artykuł na jakiś temat i użytkownik spędzi na przeczytaniu tego tekstu kilka minut, ale nie przejdzie na inną podstronę to współczynnik odrzuceń wyniesie 100%!

Istnieje jednak sposób na poprawę tego elementu. Sposoby na zmianę tego znajdziesz na blogu Damiana Rams Google Analytics dla blogerów – przewodnik od A do Z.

Przejdźmy do tego jak zachęcić użytkowników do angażowania się na naszej stronie internetowej. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek:

Najczęściej zadawane pytania

Zamieszczaj na stronie internetowej najczęściej zadawane pytania względem Twojej oferty, firmy itp. Dzięki temu w szybki sposób dostarczysz interesujących informacji. Duża część osób nie chętnie zadzwoni do Ciebie, aby dopytać o szczegóły oferty i zdecyduje się na opuszczenie witryny w poszukiwaniu firmy, która zamieściła bardziej szczegółowe informacje – szkoda tracić takiego użytkownika, prawda?

Twórz dopasowane i przekonywające oferty

W tym punkcie być może będziesz potrzebował wsparcia copywritera, który pomoże Ci stworzyć atrakcyjne teksty na witrynę. Niemniej jednak możesz oprzeć się na podstawowym schemacie:

Daj kilka możliwości skontaktowania się z Twoją firmą

Nie każdy lubi kontaktować się poprzez e-mail lub telefonicznie, niektórzy dużo chętniej wyślą wiadomość na czacie lub Facebooku.

Informuj o cenach swoich produktów lub usług

Jeżeli to możliwe, to informuj o cenach swoich produktów lub usług. Wiele osób z góry założy, że jeżeli nie podajesz ceny to za pewne jest u Ciebie drogo – w innym przypadku na pewno przedstawił byś taką informacje. Dobrze wiem, że nie każdy jest w stanie przedstawić dokładną wycenę, ale w takiej sytuacji świetnie sprawdzają się różnego rodzaju widełki cenowe od i do + wyjaśnienie od czego zależy ostateczna wycena.

Zbieraj kontakty do potencjalnych klientów

Oczywiście możesz zawsze wykorzystać remarketing w Google Ads lub Facebook Ads, ale to wiąże się z ponownymi wydatkami związanymi z budżetem reklamowym.

Jednym z najlepszych sposobów do zbierania danych kontaktowych, które później możesz wykorzystać do budowania zaufania i prezentowania swojej oferty jest udostępnianie atrakcyjnej i darmowej wartości w postaci ebooka, rabaty, czy też dostępu do ukrytej części strony internetowej.

Wiele sklepów internetowych oferuje rabat kilku procentowy w zamian za pozostawienie adresu e-mail w formularzu newslettera lub dostęp do działu z mocno przecenionymi produktami.

Buduj zaufanie

Buduj zaufanie poprzez publikowanie opinii klientów z niezależnych serwisów typu Google i Facebook. Dodatkowo na zaufanie mają wpływ takie elementy jak:- pełne dane firmy (nazwa, adres, nip itp.)

To tylko kilka przykładów, które możesz wykorzystać u Siebie na stronie internetowej!

Jak zachęcić użytkownika do kontaktu z firmą?

Ostatnim etapem, który powinien działać na naszej stronie i na którym nam de facto najbardziej zależy to pozyskiwanie zapytań o naszą ofertę lub dokonywanie zakupów produktów przez użytkowników bezpośrednio na witrynie.

Niektóre firmy świetnie sobie radzą z wcześniejszymi trzema etapami, czyli pozyskiwaniem użytkowników, zainteresowanie ofertą oraz angażowanie ich na witrynie. Brakuje często jednak tego dopełnienia, czy też “wisienki na torcie”.

Jak tego dokonać? Jak zrealizować podstawowy cel istnienia strony internetowej, którym jest pozyskiwanie klientów?

Czy cel jest do zrealizowania i jak będziesz liczył konwersje?

Przede wszystkim zastanów się nad tym, czy Twój cel jest do zrealizowania i co dokładnie będziesz określać mianem konwersji na stronie internetowej – czyli tym na czym Ci dokładnie zależy.

Oferując kosztowne usługi raczej nie masz co liczyć na to, że użytkownik dokona zakupu na stronie internetowej podczas pierwszej wizyty. W takim przypadku, dużo lepszą opcją będzie pozyskanie kontaktu do takiej osoby i przedstawienie jeszcze raz szczegółów osobiście oraz rozwijanie wszelkich wątpliwości.

Czy wszystkie formy kontaktu działają poprawnie

Innym elementem, który warto sprawdzić jest to czy wszystkie formy kontaktu na Twojej stronie odpowiednio działają.

Wiele razy spotkałem się z sytuacją, w której skrzynka pocztowa była zapchana wiadomościami i nie odbierała nowych maili lub źle został skonfiugurowany formularz kontaktowy na stronie internetowej przez co wszelkie wiadomości z witryny trafiały gdzieś na jakiś wirtualny adres e-mail użyty przy tworzeniu strony przez developera.

Dlatego koniecznie testuj te elementy raz na jakiś czas!

Wykorzystaj tani produkt do zbudowania zaufania i dobrych doświadczeń

Świetną rzeczą, która poprawia wyniki sprzedażowe i buduje głębszą relacje oraz zaufanie jest oferowanie jakiegoś produktu lub niewielkiej usługi w bardzo niskiej cenie np. ebook za 5 zł.

Co to nam daje? Zastosowanie takiego elementu na swojej stronie sprawi, że pozyskamy co prawda mniejszą liczbę danych kontaktowych, ale za to lepszej jakości – nikt nie poda nieużywanego adresu e-mail, aby w przypadku problemów z realizacją zakupu mógł się skontaktować z Tobą.

Dodatkowo osoba kupująca tak tani produkt lub usługę staje się Twoim klientem – w pewien sposób zaufała Ci już na tyle, aby kupić coś od Ciebie. Z wielu danych dostępnych w internecie wynika, że takim osobą dużo łatwiej zaoferować i sprzedać inne produkty lub usługi w przyszłości.

Warto zastanowić się, czy nie wykorzystać tego we własnych działaniach internetowych;)

Bądź cierpliwy i systematycznie optymalizuj swoją witrynę

Na koniec tego wpisu trzeba pamiętać też o cierpliwości. Nowo postawiona strona internetowa nie przyniesie zadowalającego efekty w ciągu pierwszego miesiąca. Musisz starać się pozyskiwać użytkowników, śledzić ich aktywność na stronie, analizować wyniki, wyciągać wnioski i poprawiać elementy, które nie działają.

Przestrzegam też przed tym, że ta praca nad ciągłą analizą i optymalizowaniem strony internetowej się nie kończy! Nawet jeżeli zaczniesz osiągać zadowalające efekty, to musisz nadal rozwijać i ulepszać swoją witrynę. Trendy i oczekiwania użytkowników ciągle się zmieniają, a konkurencja nie śpi!

Życzę miłego sprawdzania i optymalizowania własnej strony interentowej!

Warto doczytać:

  1. Jak samodzielnie optymalizować stronę internetową? – Dowiedź się jak samodzielnie możesz optymalizować własną stronę internetową
  2. Jak prowadzić bloga, aby sprzedawał? 8 najlepszych rad dla zwiększenia efektywności – Dowiedź się jak prowadzić firmowy blog, aby zwiększał sprzedaż w Twoim biznesie
  3. Jak zamienić subskrybentów newslettera w płacących klientów? – Sprawdź jak możesz zamienić subskrybentów newslettera w płacących klientów

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl