Wyszukiwarka Google to bardzo często pierwsze miejsce, w którym potencjalny klient szuka usługi lub produktu. Dlatego wielu firmom zależy na poprawie widoczności strony internetowej w Google.
Jedną z takich firm jest gabinet kosmetologiczny z Łodzi, który zdecydował się skorzystać z usługi Kampanii SMART.
Usługa ta łączy ze sobą techniki pozycjonowania oparte na optymalizacji strony internetowej, budowania dobrej jakości zaplecza linkowego oraz dodatkowo jest wspierana płatną kampanią reklamową w Google Ads. Dzięki czemu klient nie musi czekać na ruch potencjalnych klientów na stronie nawet kilka miesięcy, aż witryna poprawi swoją widoczności, tylko od pierwszego miesiąca jego witrynę zaczynają odwiedzać osoby zainteresowane jego ofertą.
Spis treści:
Sytuacja klienta przed rozpoczęciem współpracy:
- świeżo uruchomiona strona internetowa,
- brak poprawnej optymalizacji SEO strony internetowej (niepoprawne tytuły podstron, brak meta description itp.),
- brak linkowania zewnętrznego,
- problem z indeksowaniem strony internetowej w Google (nie wszystkie podstrony zostały zaindeksowane),
- niska widoczność strony na słowa kluczowe
Jest to standardowa sytuacja, w której mamy do czynienia z nowootwartym biznesem lub firmą, która dotychczas nie prowadziła żadnych działań marketingowych w internecie.
Zaczynamy praktycznie od zera, co może być zaletą, ale również dużym utrudnieniem, które sprawia, że na efekty będziemy musieli nieco dłużej poczekać niżeli w przypadku stron internetowych posiadających już pewną historię w Google.
Screen powyżej przedstawia wykres widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google. Czerwoną ramką oznaczony został okres naszej współpracy i to jak w tym czasie zwiększała się widoczność strony w Google.
Pierwsze działania optymalizacyjne
Przeprowadzony audyt strony internetowej wykazał, że mamy problemy związane z brakiem poprawnej optymalizacji:
- tytułów podstron,
- meta description,
- słabym nasyceniem słów kluczowych w tekstach,
- brakiem tekstów alternatywnych przy wykorzystywanych obrazkach,
- brakiem wewnętrznego linkowania lub jego błędnego wykonania
- niepoprawne wykorzystanie nagłówków h1, h2, h3 itd.
Nasz zespół od razu po rozpoczęciu współpracy zaczął prace związane z wyeliminowaniem problemów znajdujących się na samej stronie internetowej.
Tytuły podstron i meta description
Brak słów kluczowych w tytułach podstron oraz niewykorzystywanie meta description to jeden z najczęściej popełnianych grzechów przez twórców stron internetowy lub osób zarządzających późnej przygotowaną witryną.
Przy ustalaniu warunków współpracy opracowaliśmy wspólnie z klientem listę 40 słów kluczowych, na jakie mamy poprawić pozycje witryny w wyszukiwarce Google.
Zaczęliśmy od uzupełnienia tytułów podstron o odpowiednie dla nich pozycjonowane słowa kluczowe oraz przygotowaliśmy meta description.
Dodatkowo wskazaliśmy klientowi, że niektóre usługi warto byłoby rozdzielić na różne podstrony, ponieważ to znacząco ułatwi i przyspieszy pozycjonowanie. Dzięki przygotowaniu osobnych podstron algorytmy Google mogą łatwiej orientować się, jakiego tematu dotyczy dana podstrona i szybciej uwzględniać ją w rankingu wyświetlanym w wyszukiwarce Google.
Nasycenie słów kluczowych w tekstach
Kolejnym problem na który natrafiliśmy podczas audytu witryny był bardzo niski stopień wykorzystania słów kluczowych w tekstach znajdujących się na stronie internetowej. Pojawiały się przypadki, że pozycjonowane słowa kluczowe nie znajdowały się na podstronie.
Dodatkowo teksty opisujące usługę nierzadko miały formę 2-3 zdań co z punktu SEO jest bardzo słabym rozwiązaniem. Dlatego zaproponowaliśmy klientowi rozbudowanie opisów usług o takie informacje jak:
- krótki wstępny opis usługi w 2-3 zdaniach,
- proces wykonywania usługi (np. jak wygląda zabieg)
- z jakich narzędzi się korzysta podczas realizowania usług (np. jak nazywa się urządzenie i co oferuje)
- dlaczego warto skorzystać z usługi,
- jakie są zalety i możliwe wady,
Rozbudowanie opisów o te dodatkowe informacje sprawiło, że na każdej podstronie pojawił się nam dosyć rozbudowany tekst z naturalnie występującymi pozycjonowanymi słowami kluczowymi.
Dodatkowo dodanie sekcji ze zdjęciami z realizacji usługi lub efektów zabiegu, a także opinii oraz cennika sprawiło, że podstrony nabrały atrakcyjnego wyglądu dla odbiorcy. Użyteczność oraz estetyka prezentowanych treści na podstronie również ma znaczenie dla pozycjonowania.
Linkowanie wewnętrzne i alternatywne teksty dla obrazków
Linkowanie wewnętrzne to nic innego jak kierowanie użytkownika do kolejnej treści znajdującej się na tej samej stronie internetowej np. odsyłamy użytkownika do innej podstrony.
W przypadku omawianego klienta linkowanie wewnętrzne praktycznie nie było wykorzystywane, a z doświadczenia wiemy, że jest to dobry pomysł na optymalizacje SEO bezpośrednio na samej witrynie. Dlatego takie linkowanie dodaliśmy lub poprawiliśmy.
Jeżeli chcemy odesłać użytkownika do podstrony związanej z depilacją laserową, to zamiast używać tekstu “Kliknij tutaj i zobacz więcej” zalecamy wykorzystać tekst “Depilacja laserowa” lub “Dowiedz się więcej o depilacji laserowej”.
Brak posiadania opisów alternatywnych dla wykorzystywanych obrazków to kolejny nagminnie stosowane rozwiązanie przez twórców stron internetowych. Ten drobiazg może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej w Google.
Dlatego zalecamy:
- już na etapie nazywania obrazka lub zdjęcia wykorzystywać słowa kluczowe,
- dodawać opisy tego co się znajduje na obrazku z wykorzystanie pozycjonowanych słów kluczowych
Technologia idzie cały czas do przodu i to, że dziś algorytmy Google mają “świadomość” tego co się znajduje na obrazku, to nie zmienia faktu, że warto uzupełniać te dane. Dobra optymalizacja strony internetowej zapewni nam szybsze i łatwiejsze pozycjonowanie.
Wykorzystywanie nagłówków H1,H2,H3…
Ostatnim elementem na który chcielibyśmy zwrócić uwagę, a który miał istotne znaczenie w optymalizacji strony internetowej klienta i późniejszą poprawę widoczności, to odpowiednie stosowanie nagłówków H.
Należy pamiętać o tym, że należy je stosować według pewnej hierarchii oraz żeby… w ogóle je stosować – takie przypadki też się zdarzają, ale akurat nasz klient z nagłówków korzystał.
Nagłówki H mają za zadanie łatwiej poruszać się algorytmom Google w strukturze strony, a także mogą z większym naciskiem wskazywać na to czego dotyczy dana podstrona. Dlatego warto w nagłówkach stosować również słowa kluczowe.
Dodatkowo należy pamiętać, że:
- nagłówek H1 raczej powinien występować tylko raz na podstronie i oznaczać tytuł całej podstrony np. “Depilacja laserowa” w przypadku podstrony dotyczącej tego typu usługi,
- nagłówki h3 stosujemy w przypadku, gdy na podstronie występuje nagłówek h2, a nagłówek h3 jest jego elementem (być może skomplikowane, ale warto zgłębić ten temat i poszukać informacji o stosowaniu nagłówków H - szczególnie jeżeli tworzysz samodzielnie podstrony)
Rozwiązanie problemu z indeksacją strony internetowej w Google
Zdarza się, że nasza witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google po wpisaniu nazwy naszej firmy, ale okazuje się, że nie wszystkie podstrony zostały sprawdzone przez roboty indeksujące Google.
Co to może oznaczać? To, że dostępna jest tylko strona główna naszej firmy lub kontaktowa, natomiast podstrony zoptymalizowane pod konkretne frazy nie są zaczytane i nie wyświetlają sie w rejestrze Google.
W takich sytuacjach ciężko będzie pozycjonować stronę skoro nie wszystkie podstrony znajdują się w wyszukiwarce Google.
Jak sprawdzić czy wszystkie podstrony naszej witryny zostały zaindeksowane? Do tego służy darmowe narzędzie od Google – Google Search Console.
Tam możemy sprawdzić:
- jak wygląda widoczność strony w wyszukiwarce Google,
- ile jest kliknięć w linki prowadzone do naszej strony,
- na jakie frazy wyświetla się nasza strona w Google i jakie ewentualnie osiągała pozycje,
- oraz sprawdzić czy wszystkie nasze podstrony są indeksowane
Więcej na temat Google Search Console (co to jest, dlaczego warto, jak stworzyć i skonfigurować) znajdziesz w osobnym artykule na blogu: Google Search Console – co to jest i dlaczego jest nam potrzebne?
Najczęstszym problemem związanym z brakiem indeksacji wszystkich podstron jest:
- wykluczenie z indeksowania konkretnej podstrony bezpośrednio w kodzie strony (istnieje specjalny kod umieszczany w ogólnym kodzie podstrony, który informuje roboty Google o tym by nie indeksowały podstrony),
- brak dodania mapy witryny do Google Search Console (przez co Google nie może dotrzeć do wszystkich podstron),
- niekontrolowanie indeksacji przez osoby zarządzające witryną (jeżeli dodamy nową podstronę do naszej witryny to warto ręcznie zgłosić ten fakt Google, aby przyspieszyć nieco indeksację)
W przypadku naszego klienta pojawił się za równo problem z wykluczeniem indeksowania jednej podstrony oraz brak posiadania konta w Google Search Console, oraz udostępnienia mapy witryny (ogólnie to klient nie posiadał takie mapy witryny i trzeba było ją przygotować).
Linkowanie zewnętrzne
W sytuacji gdy udało nam się rozwiązać wszystkie problemy z poprawną optymalizacją witryny zajęliśmy się pozyskiwaniem dobrej jakości linków zewnętrznych.
Strategia pozyskiwania linków zewnętrznych została przygotowana w taki sposób, aby miała charakter naturalnego zdobywania odnośników do pozycjonowanej podstrony i obejmowała m.in.:
- przygotowanie artykułów sponsorowanych na portalach powiązanych z tematyką naszego klienta + dodanie linków,
- linkowanie w artykułach już istniejących na portalach tematycznych,
- linkowanie na forach w tematach związanych z usługami beauty,
- linkowanie na stronach powiązanych z daną lokalizacją gabinetu kosmetologicznego (portale z informacjami lokalnymi itp.),
- dodanie strony do dobrej jakości katalogów stron oraz biznesów,
Cały proces pozyskiwania linków był rozłożony w czasie, tak by nie było efektu nagłego przyrostu dużej ilości linków zewnętrznych. Oczywiście nie ma potwierdzonych informacji, że taki nagły skok liczby odnośników do pozycjonowanej strony może odbić się negatywnie na widoczności witryny, ale my zazwyczaj chcemy by wyglądało to naturalnie.
Nie stawialiśmy na ilość linków, ale na ich jakość. Na tym by strony, na których znajdują się linki do pozycjonowanej witryny były:
- z historią w Google (nie były to strony istniejące mniej niż 12 miesięcy),
- posiadały dobrej jakości treści i były dobrze oceniane przez zewnętrzne narzędzia SEO,
- posiadały jakikolwiek ruch użytkowników,
- w miarę możliwości były powiązane tematycznie z branżą beauty
Jakie efekty udało się nam uzyskać?
Praktycznie 10 miesięcy pracy pozwoliło nam znacząco poprawić widoczność witryny internetowej w wyszukiwarce Google. Z poziomu 80-100 wyświetleń witryny w wyszukiwarce Google doszliśmy do 450-500 wyświetleń dziennie.
Zwiększyliśmy prawie 3-krotnie ruch na stronie internetowej z organicznych wyszukiwań (bezpłatnych) w Google z poziomu ok. 130 do 340 unikalnych użytkowników w październiku 2022 roku.
W wielu przypadkach strona internetowa znalazła się w TOP 10 wyników wyszukiwania dla bardzo konkurencyjnych słów kluczowych.
Oczywiście przy tak dużej liczbie słów kluczowych, które pozycjonowaliśmy nie sposób sprawić, aby wszystkie zdobyły miejsce w TOP 10. Duża część znalazła się w TOP 20-30 bardzo często zaczynając z pozycji poza pierwszą setką wyników.
Mimo wszystko współpraca dalej trwa i wiele z tych fraz już znalazło się w TOP 10, a część z TOP 5 zostało wymienionych na życzenie klienta na nowe frazy, aby poprawić widoczność witryny dla nowych usług.
Dzięki pozycjonowaniu wielu fraz istnieje możliwość znacznie szybciej poprawić widoczność witryny internetowej w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie 5 fraz i umieszczenie ich w TOP 10 może przynieść niewielkie zmiany w widoczności strony – o ile nie są to frazy ogólne, które cieszą się dużym zainteresowaniem potencjalnych klientów, ale też dużą konkurencyjnością. W takich przypadkach pozycjonowanie bywa znacznie droższe i czasochłonne, a na to bardzo często małe i średnie firmy nie mogą Sobie pozwolić.
W Kampanii SMART skupiamy się na efektywności, dlatego oprócz działań pozycjonujących wykorzystujemy również płatne kampanie reklamowe, aby strona internetowa klienta wyświetlała się na pozycjonowane słowa kluczowe już od pierwszego dnia współpracy i pozyskiwała potencjalnych klientów.
Jeżeli Kampania SMART Cię zainteresowała i chcesz poprawić widoczność swojej strony internetowej w wyszukiwarce Google? To skontaktuj się z nami na adres dominik@webmast.pl
Nie masz strony internetowej, ale chcesz pozyskiwać klientów dzięki Google? Nic nie szkodzi! Być może będziemy w stanie przygotować dla Ciebie stronę internetową w 100% BEZPŁATNIE. Napisz na wyżej podany adres e-mail i dowiedź się jak możesz otrzymać taką stronę i wsparcie marketingowe.
Warto przeczytać:
- SEO dla e-commerce – 5 elementów, o których nie możesz zapomnieć – sprawdź jak pozycjonować sklep internetowy w wyszukiwarce Google
- Jak pisać teksty SEO? 6 rad, które pozwolą napisać dobry tekst pod wyszukiwarkę Google – dowiedź się jak pisać teksty, które wspomagają proces pozycjonowania w Google
- Jak samodzielnie optymalizować stronę internetową? – przydatne wskazówki dla osób chcących samodzielnie optymalizować swoją witrynę internetową
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl