Gdy zaczynasz zastanawiać się nad tym w jaki sposób promować swoją firmę w internecie do głowy w pewnym momencie przyjdzie Ci promowanie się na Facebooku. Jest to dobry pomysł. Pozostaje tylko kwestia, w jaki sposób założyć fanpage własnej firmy na Facebooku? Dziś pokaże Ci to krok po kroku!
Wiele osób zakłada prywatne profile i promuje na nich ofertę swojej firmy. Do grona znajomych zaprasza potencjalnych klientów i udostępnia “posty reklamowe”. Brzmi całkiem nieźle, zwłaszcza że profile osobiste mają duże zasięgi, a “znajomi” mogą być pozyskiwane za darmo!
Niestety według regulaminu Facebooka, takie działania są zabronione i mogą sprowadzić konsekwencje w postaci zbanowania konta.
Inaczej wygląda sytuacja gdy prowadzisz swój prywatny profil jako właściciela firmy i dzielisz się wiedzą oraz przy okazji udostępniasz oferty. Takie działania są jak najbardziej w porządku i wielu specjalistów w danej branży używa w taki sposób swojego prywatnego profilu na Facebooku – o budowaniu takiego profilu na pewno napisze w przyszłości dłuższy artykuł.
Spis treści
[Aktualizacja artykułu: 30.03.2022]
Różnice między profilem prywatnym, a fanpage
Na profilu prywatnym możemy udostępniać różnym znajomym różne treści, dzięki ustawieniom wyświetlania się postów. Część postów może być udostępniona wszystkim znajomym, a inna część tylko wybranym osobom – jest to świetny sposób targetowania treści znajomym o różnych zainteresowaniach.
Fanpage, jak sama nazwa wskazuje, jest stroną dla fana i domyślnie jest publiczna. Ale ma inne zalety jak, chociażby możliwość korzystania z płatnej reklamy na Facebooku, analizowania statystyk profilu i badania grupy docelowej.
A więc mamy już jakieś wyobrażenie na temat różnic między profilem prywatnym i fanpage, tak więc możemy przejść do instrukcji zakładania fanpage!
Jak stworzyć fanpage na Facebooku?
Możesz być spokojny założenie, jak i dalsze prowadzenie strony na Facebooku jest całkowicie pozbawione opłat. Nie musisz zatem się martwić że Mark Zuckerberg (właściciel Facebooka) prześle Ci fakturę do zapłacenia.
Opłaty pojawią się gdy postanowisz promować posty i reklamować się na Facebooku. Ale do tego jeszcze długa droga – na razie zakładamy fanpage.
Facebook oferuje nam stworzenie strony na kilka sposobów. Pierwszy sposób pojawia się nam na stronie głównej. Jest to idealny sposób dla osób, które nie posiadają jeszcze konta na Facebooku.
Natomiast jeżeli posiadasz konto na Facebooku to na screenie poniżej pokazuje, gdzie możesz utworzyć fanpage.
Możesz również kliknąć link do założenia fanpage, wystarczy kliknąć tutaj – tutaj założysz i skonfigurujesz swój fanpage
Konfiguracja fanpage na Facebooku
Po uruchomieniu kreatora tworzenia fanpage zostaniesz przekierowany na podstronę, gdzie będzie trzeba przeprowadzić podstawową konfigurację swojej strony tzn.: wpisać jej nazwę, wybrać kategorię i dodać opis.
Nazwa fanpage
Zazwyczaj wpisujemy tutaj nazwę firmy, strony internetowej lub imie i nazwisko osoby, które fanpage będzie dotyczył. To dzięki odpowiedniej nazwie fanpage użytkownicy Facebooka, będą mogli odnaleźć Twoją stronę na tej platformie.
Pamiętaj, aby odpowiednio zastanowić się nad nazwą fanpage. Dlaczego? Po pierwsze, żeby klienci mogli szybciej odnaleźć, ale też z powodu tego, że późniejsza jej edycja będzie dosyć mocno utrudniona. Facebook zmianę nazwy fanpage musi zaakceptować — szczególnie jeżeli będziemy mieli dużą liczbę fanów.
Jeżeli dopiero otwierasz swój biznes i chcesz się promować na Facebooku, warto również do nazwy fanpage dodać nazwę oferowanej usługi np. "Firma SPAWEX - Usługi spawalniczne". Nie przesadź też z długością nazwy strony na Facebooku. Wymienianie całego zakresu usług w nazwie fanpage będzie zdecydowanie złym pomysłem.
Kategoria strony na Facebooku
Wybranie odpowiedniej kategorii strony na Facebooku ma wpływ na układ treści fanpage, dostępne zakładki, typ postów, a także… pozycjonowanie.
Wybór kategorii nie jest ostateczny i można później dokonać zmiany. Jednak Facebook może odrzucić Twoje zmiany. Zazwyczaj dzieje się to gdy wielu użytkowników zasugeruje zmianę kategorii na inną, która lepiej opisuje rodzaj prowadzonego fanpage.
Odpowiednia kategoria strony sprawi, że w przyszłości będą dla Ciebie dostępne konkretne przyciski CTA (call to action), których nie można wykorzystać w przypadku fanpage’ów o innym charakterze (np. przycisk wsparcia organizacji pożytku publicznego „donation” nie jest dostępny dla stron, które nie zaznaczyły, że faktycznie są OPP).
Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle
Aby Twój fanpage prezentował się jak najlepiej, będziesz potrzebować kilku grafik.
- Zdjęcie profilowe w formacie kwadratowym (zwykle logo marki)
- Zdjęcie w tle tzw. cover photo – najlepiej w wymiarach 820×312 pikseli
Jeżeli nie posiadasz odpowiedniej grafiki i chcesz ją teraz stworzyć, a brakuje Ci doświadczenia i umiejętności to polecam darmową aplikację online – Canva. Bez potrzeby instalowania na komputerze. Wystarczy zarejestrować się i cały proces tworzenia grafiki odbywa się w przeglądarce.
Pozostałe informacje do uzupełnienia przy zakładaniu fanpage
Z rzeczy czysto wizualnych to wszystko. Potrzebujesz jeszcze uzupełnić kilka elementów.
- dane firmy lub marki,
- krótki opis działalności (155 znaków maks) - jeżeli nie uzupełniliście go wcześniej,
- nazwa użytkownika, która pojawi się po ukośniku za „facebook.com” (powinna być taka sama lub spójna z nazwą firmy i możliwie krótka),
- przycisk CTA,
- adres strony internetowej,
- dane teleadresowe.
Dzięki temu potencjalni klienci i fani dowiedzą się o Tobie wszystkiego, co najważniejsze już z poziomu fanpage’a oraz będą mogli się z Tobą skontaktować.
To wszystko! Teraz możesz zarządzać swoim fanpage na Facebooku, pozyskiwać fanów i udostępniać im treści. Facebook jest dużym narzędziem do promocji marki w internecie, dlatego jeszcze długa droga przed Tobą by w pełni je wykorzystać w swojej strategii marketingowej.
Warto doczytać
- Co publikować na firmowym fanpage-u? 6 przykładów postów – założenie fanpage to dopiero początek, teraz warto byłoby zacząć coś publikować. Z tego artykułu dowiesz się co publikować na firmowej stronie
- Jak dodać administratora fanpage na Facebooku? – samodzielne prowadzenie fanpage może sprawiać dużo kłopotów i ograniczać nas czasowo, dlatego warto dodać dodatkowych administratorów
- Jak zacząć skutecznie prowadzić fanpage? [Darmowy Ebook] – tutaj znajdziesz link do ebooka, którego możesz pobrać za darmo
- Ile kosztuje prowadzenie fanpage? Dokładna wycena na przykładzie – jeżeli chcesz zlecić prowadzenie fanpage agencji lub freelancerowu i zastnawiasz się ile może to kosztować, to tutaj znajdziesz dokładną wycenę
- Jak zmienić nazwę fanpage na Facebooku? – jeżeli chcesz zmienić nazwę fanpage, ale nie wiesz jak to tutaj znajdziesz poradnik krok po kroku
- 8 inspiracji na angażujące posty na Facebooku – jeżeli brakuje Ci pomysłów na posty, to tutaj znajdziesz kilka inspiracji
- Jak skutecznie promować posty na Facebooku? – dowiesz się jak nie tracić pieniędzy na nie efektywne promowanie się na Facebooku i jak poprawnie tworzyć kampanie reklamowe
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl