Do przeczytania w 5 min.

Co to jest Inbound Marketing i jak go wykorzystać do rozwoju firmy?

Inbound Marketing jest obecnie jedną z mniej popularnych form marketingu internetowego. Jego mała popularność bierze się z kilku przyczyn np. małej wiedzy czy przyzwyczajeń reklamowych klientów.

W rzeczywistości jest to bardzo dobry sposób na zareklamowanie swojej marki i danie możliwości odnalezienia się potencjalnym klientom. Sam sposób posiada wiele plusów i jest możliwy do przeprowadzenia przez każdą osobę.

Czym zatem jest Inbound Marketing? Wszystkie szczegóły prezentuje poniżej.

Spis treści:

Czym jest strategia Inbound Marketingu?

Inbound Marketing to marketing polegający na zwiększaniu widoczności naszej marki w internecie oraz niewychodzeniu do klienta, a czekaniu, aż to on nas sam odnajdzie.

Inaczej nazywany jest też marketingiem przyzwolenia i ogólnie polega na tym, iż to potencjalni klienci muszą wyrazić na niego zgodę oraz odnaleźć naszą markę w sieci.

Celem tego sposobu promocji jest pozyskanie klientów wysokiej jakości, którzy sami są zainteresowani daną tematyką. Jest on alternatywą dla tradycyjnych reklam, które atakują odbiorców i opierają się na liczbie oraz przyciąganiu uwagi klientów nisko jakościowymi sposobami.

Marketing przychodzący nie jest trudny do realizacji, a korzystać z niego może każda osoba niezależnie od tego, czy jest osobą prywatną, czy dużą marką.

Głównie opiera się na marketingu wirusowym oraz wyszukiwarkach, czyli neutralnym rozprzestrzenianiu się treści reklamowo-informacyjnych w internecie.

Obecnie korzysta z niego coraz więcej osób, a coraz więcej agencji marketingowych oferuje go w swoim cenniku.

Korzyści, jakie daje ten sposób reklamowania się

Pozyskiwanie wysokojakościowego odbiorcy

Pierwszą korzyścią marketingu przychodzącego jest fakt pozyskiwania wysokojakościowych odbiorców. Reklama w takiej formie zostanie odnaleziona jedynie przez osoby zainteresowane, które same wyraziły zgodę na nią oraz znalazły nas w internecie.

Oznacza to, że poszukując danych informacji, są zainteresowane konkretną tematyką i chcą np. kupić w najbliższym czasie konkretną rzecz. Przełoży się to na skuteczność naszych działań.

Dzięki temu będziemy poświęcali naszą energię i czas jedynie na promowanie się wśród osób, które z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej reklamy.

Efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego

Drugim plusem jest zatem efektywne wykorzystanie budżetu przeznaczonego na reklamę. Oprócz tego, iż będzie on przeznaczany na promowanie się wśród osób już wstępnie zainteresowanych, Inbound Marketing jest także niezwykle wydajnym sposobem reklamowym.

Raz dodane informacje na stworzoną stronę czy post w social mediach pozostaną na bardzo długo w sieci i przez długi czas będą przynosiły wiele korzyści. W przeciwieństwie do reklam opłacanych jednorazowo, reklama taka będzie promowała naszą markę jeszcze na długo po zakończeniu kampanii promocyjnej.

Możliwość dotarcia do dużej grupy odbiorców

Kolejnym plusem jest możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy odbiorców. W sieci przebywają osoby o różnych zainteresowaniach i preferencjach – nawet tych niszowych. Bez większego problemu będziemy mogli dotrzeć do nich, a jednym postem będziemy mogli przyciągnąć nawet kilkaset osób.

Pewnego rodzaju plusem jest też fakt, że Inbound Marketing możemy wdrożyć bezkosztowo – za darmo w małej skali wykonując go samodzielnie.

Tworzenie pozytywnego wizerunku firmy

Ostatnim plusem w naszym zestawieniu jest tworzenie pozytywnego wizerunku marki. Jeśli będziemy reklamowali się zgodnie z założeniami Inbound Marketingu, potencjalni klienci nas odnajdujący nie będą uważali nas za nachalną markę, a co za tym idzie będą oceniali nas pozytywnie.

Obecnie to klienci wolą odnajdywać rozwiązania, a nie być osaczani ofertami.

Gdzie i jak możemy zamieszczać informacje o naszej marce?

Jeśli wiemy już, czym jest Inbound Marketing oraz jakie ma plusy, ostatnim elementem jest pokazanie możliwości, jakie daje. Istnieje wiele miejsc i sposobów, gdzie możemy promować się przez marketing przychodzący.

Własna strona internetowa

Pierwszym z nich jest nasza własna strona internetowa. Obecnie możemy stworzyć stronę samodzielnie, w kreatorze witryn lub zleć jej stworzenie specjaliście. Następnie wystarczy wypozycjonować ją lokalnie lub pod konkretnymi frazami globalnie i zacząć pozyskiwać ruch organiczny.

Mając własną witrynę w internecie, możemy regularnie pozyskiwać wielu nowych klientów. Możemy również na niej dodawać treści według własnego uznania oraz pomysłu – bez ograniczeń.

Portale społecznościowe

Drugim miejscem, gdzie możemy promować się w myśl Inbound Marketingu, są social media. Media społecznościowe gromadzą bardzo wiele zaangażowanych osób, dlatego warto wykorzystać takie portale jak Facebook czy Instagram.

Jeśli zależy nam na biznesowym charakterze promocji, nie możemy pominąć również LinkedIn, a gdy chcemy dotrzeć w jakościowy sposób od odbiorców, możemy założyć kanał na YouTube. W mediach społecznościowych będziemy mogli tworzyć swoje profile, dokładnie opisując markę i dając się odnajdować użytkownik.

Możemy również tworzyć same materiały czy posty, które też będą wyszukiwane i będą regularnie zapewniały nam napływ nowych odbiorców.

Content marketing

Kolejnym sposobem promowania się w internecie przy pomocy Inbound Marketingu jest content marketing. Wykorzystując różnego rodzaju treści, możemy pozostawiać je w internecie, licząc, że odbiorcy samodzielnie odnajdą je, a tym samym poznają naszą markę.

Jeśli treści będą dobrej jakości, użytkownicy mogą polecać te materiały oraz rozprzestrzeniać je wirusowo między sobą.

Jak zatem tworzyć content i pod takim kątem? Z pewnością musi być to wartościowa i przydatna treść. Najlepiej zatem tworzyć poradniki czy treści informacyjne, które będą wnosiły konkretną wiedzę. Warto też, aby były one ponadczasowe i uniwersalne.

Same treści muszą być stworzone jakościowo oraz zawierać logo czy nazwy i odnośniki do naszej marki, aby łatwo było ją odnaleźć. Przykładami takich treści mogą być e-booki, podcasty czy nagrania wideo.

Bardzo dobrym pomysłem jest też założenie bloga tematycznego np. sponsorowanego przez naszą markę lub stronę firmową i publikowanie tam contentu. Do ciekawych form należą też webinaria, infografiki czy statystyki i raporty.

Treści umieszczać możemy również w zamian za opłatę w tekstach sponsorowanych na stronach serwisów czy forach internetowych.

To tyle jeżeli chodzi o Inbound Marketing! Mam nadzieję, że teraz już będziesz wiedzieć co to jest i jak go wykorzystać w swoich działaniach reklamowych w internecie;)

Warto doczytać:

  1. Co to jest marketing szeptany i link building? Poznaj łatwy sposób na pozycjonowanie firmy w internecie – Dowiedź się jak możesz samodzielnie reklamować się w internecie
  2. 5 rad, które pokazują jak reklamować się w internecie przy małym budżecie? – Posiadasz niewielki budżet na reklamę? Poznaj kilka sposobów jak skutecznie reklamować się w takim przypadku
  3. Jak pozyskiwać lokalnych klientów dla biznesu stacjonarnego w sieci? – Zacznij zdobywać klientów online dla swojego biznesu stacjonarnego

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl