Na sukces w gastronomii składa się nie tylko smaczne jedzenie, niepowtarzalny klimat i miła atmosfera, ale również marketing — zwłaszcza w przypadku świeżo otwieranych restauracji, pubów lub pizzerii.
Dlatego dziś postanowiłem nieco mocniej przybliżyć temat związany z marketingiem internetowym w branży gastronomicznej.
W jaki sposób reklamować się, aby przyciągnąć klientów? O tym w dalszej części artykułu.
Spis treści:
Jaki masz plan działania?
Bez odpowiedniego planu działania nie uda się nam skutecznie działać w digital marketingu. Musimy na początku usiąść i spokojnie zastanowić się nad kilkoma ważnymi kwestiami:
Kto jest lub będzie Twoim klientem?
Wiem, że najczęściej nasuwa nam się odpowiedź “każdy”, ale to dosyć mocno naciągane. Każdy lokal gastronomiczny chcąc czy nie ma określoną grupę odbiorców, do której chce docierać.
Restauracje z droższym menu będą celować w bardziej majętnych klientów i raczej nie będziemy chcieli reklamować się wśród nastolatków lub studentów. Pizzeria i bar również będą miały swoją grupę odbiorców.
Więcej na temat tworzenia grup odbiorców możesz przeczytać w osobnym artykule na naszym blogu – Jak określić grupę docelową na potrzeby reklamy?
Dlaczego jest to takie ważne, aby wiedzieć kto jest Twoim klientem?
Dzięki temu dowiesz się, jakie zainteresowania ma Twoja grupa odbiorców, być może jak wygląda ich harmonogram dnia (np. w przypadku pizzerii dobrze jest zwiększyć intensywność reklam w godzinach wieczornych szczególnie w weekend) – to pozwoli nam zaplanować komunikacje i kanały dotarcia do klienta.
Co chcesz osiągnąć?
Od początku warto postawić sobie konkretny i jasny cel naszej kampanii reklamowej np. zwiększenie sprzedaży w restauracji o 20% lub zwiększenie liczby zamówień online do 100 miesięcznie.
Bardzo ważne jest, abyśmy nie używali ogólników typu “zwiększenie liczby klientów w lokalu”. Taki określenie celu nie daje nam możliwości sprawdzenia na ile udało nam się zrealizować nasze plany i czy w ogóle idziemy w dobrym kierunku.
Oprócz zapisania konkretnego celu ważne jest również regularne sprawdzanie tego, jakie odnotowujemy wyniki. W przypadku gdy chcemy zwiększyć sprzedaż o X% w ciągu miesiąca, warto sprawdzać wyniki przynajmniej raz na tydzień i wprowadzać niezbędne korekty.
Wybierz odpowiednie metody promocji
Jeżeli określiłeś już jak wygląda Twoja grupa docelowa i jakie cele chcesz osiągnąć, to przyszedł czas na wybranie w jakich kanałach chcesz się reklamować i w jaki sposób.
Niezbędne będzie również oszacowanie na tym etapie, jakim budżetem reklamowym dysponujemy np. w skali miesiąca.
Jeżeli nie dużym, to być może, zamiast dzielić nasz budżet na Google Ads i Facebook Ads — warto całą tę kwotę przeznaczyć tylko na jeden z tych kanałów i zrobić porządną kampanię reklamową od A do Z.
Ustal harmonogram
Z własnego doświadczenia wiem, że bez odpowiedniej listy zadań do zrealizowania bardzo łatwo jest zapomnieć o jakiejś bardzo ważnej kwestii.
Dobrym sposobem do zaplanowania i rozpisania sobie wszystkich istotnych zadań jest Asana, gdzie możesz rozpisać sobie cały projekt, jakim jest kampania na wiele małych kroków do zrealizowania.
Przykład? Przed uruchomieniem warto zainstalować na stronie Google Analytics, Piksel Facebooka lub tag Google Ads, aby móc monitorować ruch na stronie internetowej z kampanii i później tworzyć listy remarketingowe. Takie zadania możesz sobie zapisać, aby ich nie pominąć.
Warto również te elementy przed uruchomieniem reklamy przetestować, czy działają poprawnie.
Co Cię wyróżnia na tle konkurencji?
Ostatnim krokiem w naszym planowaniu będzie wypisanie sobie elementów, które wyróżniają nas na tle konkurencji lub mogą mieć jakąś dodatnią wartość dla klienta.
Być może jesteś w stanie dostarczyć pizze na terenie Twojego miasta lub dzielnicy w czasie krótszym niż 1 godzina — poinformuj o tym potencjalnego klienta.
Oferujesz darmową dostawę? To również może być istotna kwestia.
Może Twój kucharz jest laureatem jakiegoś konkursu kulinarnego lub Twój lokal otrzymał jakieś wyróżnienie np. za najlepszą obsługę — to również warto informować w kampanii reklamowej.
Wszystkie te elementy, które nas wyróżniają i dają dodatkową wartość będą przydatne w dalszym etapie tworzenia kampanii, gdy zaczniesz tworzyć kreacje reklamowe.
Jak reklamować restauracje na rynku lokalnym?
Rynek lokalny dla pizzerii, restauracji oraz barów to bardzo ważny obszar do prowadzenia komunikacji marketingowej. Jak zatem to zrobić?
Wizytówka w Google Maps
Wizytówka w Google to podstawa jeżeli chodzi o lokalną reklamę w internecie. Dzięki temu klient, który szuka restauracji lub pizzerii w swojej okolicy będzie mógł odnaleźć Twój lokal.
Posiadanie własnej wizytówki w mapach Google pozwoli Ci na zaprezentowanie swojej firmy w wyszukiwarce Google, pokazaniu kilku zdjęć i umożliwi pozostawienie opinii oraz dodatkowo pomoże klientom w łatwiejszym dotarciu do Twojego lokalu np. wyznaczając trasę w nawigacji.
Utworzenie wizytówki firmy w Google jest bezpłatne, a o tym jak to zrobić przeczytasz tutaj
Strona internetowa
Korzystając samemu od czasu do czasu z różnych punktów gastronomicznych w różnych lokalizacjach zauważyłem, że wiele pizzerii i barów, a nawet restauracji nie posiada własnej strony internetowej.
O ile w dużych miastach ten problem nie jest aż tak powszechny, to w mniejszych miasteczkach jest to bardzo często spotykane. Jeden z moich klientów tłumaczył, że “skoro konkurencja nie ma firmowej strony, to po co ona jemu”.
Po to właśnie, aby zwiększyć możliwości reklamowe swojej firmy. Posiadanie własnej strony internetowej na rynku lokalnym daje nam możliwość pozycjonowania się na konkretną miejscowość.
Bardzo często w małych miasteczkach posiadania dobrze zoptymalizowanej witryny pod względem SEO wystarczy, by wyświetlać się w TOP 10 bez konieczności comiesięcznego płacenia agencji za pozycjonowanie w Google.
Szczególnie jeżeli konkurencja do tej pory nie ma własnych stron internetowych.
Własna witryna internetowa to również dobry sposób na prezentowanie menu lokalu, danych kontaktowych, zdjęć przygotowywanych posiłków itp.
W dzisiejszych czasach koszt prostej strony internetowej z kilkoma podstronami nie jest jakiś szczególnie duży. Ile kosztuje strona internetowa?
Jak reklamować restauracje, pizzerię lub bar na Facebooku i Instagramie?
Powiedzmy sobie szczerze w większości przypadków klientów różnych lokali gastronomicznych możemy spotkać na Facebooku i Instagramie.
Z Facebooka korzysta już w Polsce ponad 17 mln użytkowników, a z Instagramu ok. 7 mln. Tak więc mamy duże szanse, że zarówno droga restauracja jak i tańszy fast food znajdzie swoją grupę docelową na tych portalach.
Duża liczba różnych użytkowników, to również spory problem. Jeżeli nie poznamy wystarczająco swojej grupy odbiorców, będziemy mieli problem z komunikacją, a także z wynikami kampanii reklamowych.
Dlatego nim zaczniesz działać na Facebooku i Instagramie wróć do punktu pierwszego tego artykułu i sprawdź, czy będziesz w stanie jeszcze lepiej opisać swoją grupę odbiorców.
W jaki sposób reklamować się na Facebooku i Instagramie?
Są dwie możliwości promowania swojego lokalu na Facebooku i Instagramie.
Pierwszy to promocja organiczna, skupiamy się wtedy na tworzeniu angażujących treści, które będą przyciągać użytkowników.
Na pewno warto wtedy wykorzystywać zdjęcia posiłków przygotowywanych w Twojej restauracji (nie od dziś wiadomo, że jemy również “oczami”).
Raczej unikajmy zdjęć stockowych — takie posty mają mniejszą klikalność oraz może być problem z dowiezieniem pewnej obietnicy np. gdy użyjemy zdjęcia przedstawiającego dużego hamburgera z dużym kawałkiem mięsa, a w lokalu klient otrzyma niewielką bułeczkę — klient w takiej sytuacji może poczuć się rozczarowany.
Drugą opcją na promowanie się na Facebooku i Instagramie są płatne kampanie reklamowe.
W takiej sytuacji płacimy Facebookowi za to, by pokazywał nasze posty reklamowe wybranej grupie odbiorców np. osobom znajdującym się w bliskiej okolicy naszej restauracji w porze obiadowej.
Aby w 100% wykorzystać potencjał płatnych kampanii na Facebooku będziemy musieli zdobyć wiedzę jak skutecznie tworzyć reklamy na tej platformie – nikt z nas nie chce tracić swoich pieniędzy.
Od razu zaznaczę, że korzystanie z przycisków “Promuj post” lub “Promuj stronę” daje bardzo słabe efekty i osobiście nie zalecam z tego korzystać.
Na blogu znajdziesz poradnik krok po kroku jak tworzyć skutecznie kampanie reklamowe na Facebooku i Instagramie. W tym artykule przeprowadzam Cię przez cały proces tworzenia takiej reklamy i jeżeli chcesz to robić samodzielnie, to koniecznie musisz go przeczytać.
Osoby, które nie mają czasu na prowadzenie płatnych kampanii na FB i Instagramie mogą zawsze zatrudnić agencje lub freelancera.
W tym miejscu krótka reklama;) Możesz odezwać się do mnie bezpośrednio na maila dominik@webmast.pl i umówić się na darmowe konsultacje, gdzie porozmawiamy na temat możliwości reklamowania Twojego biznesu i ewentualnie omówimy koszty oraz warunki współpracy.
To tyle jeżeli chodzi o autoreklamę! Wrócimy do tematu artykułu.
Na blogu znajdziesz również artykuł na temat zwiększania zasięgów i aktywności pod postami na Facebooku. Bez odpowiednich zasięgów i zaangażowania nasza reklama nie bedzie skuteczna.
Dlatego koniecznie zapoznaj się z artykułem – szczególnie jeżeli chcesz reklamować się na Facebooku i Instagramie w sposób organiczny. Jak zwiększyć zasięgi i zaangażowanie na Facebooku?
Reklama lokalu gastronomicznego w Google Ads
Jak zwiększyć widoczność swojej restauracji, pizzerii lub baru w wyszukiwarce Google?
Możesz skorzystać z ofert pozycjonowania Twojej witryny internetowej, ale na efekty będziesz musiał czekać nawet kilka miesięcy. Mimo wszystko warto o tym pomyśleć — szczególnie gdy chcesz długofalowo rozwijać swój biznes.
Druga opcja to płatna kampania w wyszukiwarce Google lub sieci reklamowej (banery reklamowe na stronach partnerów Google). Taką kampanię tworzymy w systemie reklamowym Google Ads (dawniej Google Adwords).
W tej sytuacji płacimy za każde kliknięcia linku lub baneru prowadzącego do naszej witryny internetowej.
Google to bardzo często pierwsze miejsce, gdzie klienci szukają interesującego nas restauracji lub baru — zwłaszcza gdy są turystami. Warto wtedy wyświetlić się jako pierwszy w wynikach wyszukiwania.
Więcej na temat tego jak reklamować się przy pomocy Google Ads oraz optymalizować wyświetlane reklamy przeczytasz na naszym blogu w specjalnie przygotowanej kategorii.
Zachęć innych by mówili o Twojej restauracji, pizzerii lub barze w social mediach
W świecie marketingu takie działania nazywamy Influencer Marketing. W dużym uproszczeniu — jest to polecanie przez jednych użytkowników (często ze sporymi zasięgami) Twoich produktów lub usług innym użytkownikom social media.
Pewnie wiele razy przeglądając newsfeed (tak się nazywa tablica z aktualnościami na Facebook i Instagramie) trafiłeś na post znanej osoby ze zdjęciem oznaczającym firmę lub markę i może nawet podpisem “Uwielbiam ubranie od tej marki! Polecam!”.
Tak działa właśnie Influencer Marketing.
Ale spokojnie! Nie musisz nawiązywać współpracy z celebrytami i płacić duże pieniądze, za udostępnienie na ich profilu postu promującego Twoją firmę (swoją drogą niektórzy naprawdę nieźle na tym zarabiają).
Tutaj chciałbym zachęcić Cię do wykorzystania mikroinfluencerów w Twojej okolicy. Czyli osób, które posiadają jakąś bazę obserwujących ich użytkowników w social mediach. Są to zazwyczaj osoby z dużą ilością znajomych i chętnie dzielące się postami z codziennego życia.
Tacy mikroinfluencerzy chętnie robią zdjęcia i oznaczają lokale, w których miło spędzili czas — a to może się przełożyć na nowych klientów.
Zastanów się ile razy do Twojej restauracji przyszły osoby z polecenia jakiegoś wcześniejszego klienta? Nic tak dobrze nie działa jak polecenia i rekomendacje od naszych znajomych.
A dzięki social media osoby nie muszą się spotykać osobiście, by wymienić się informacjami na temat ciekawych miejsc.
Dlatego jedyne musisz zastanowić się jak zachęcić takie osoby, do częstszego oznaczania Twojej restauracji, pizzerii lub baru w swoich mediach społecznościowych.
Być może zachęci je jakiś rabat, darmowy drink, aperitif lub darmowa dostawa za oznaczenie i miło komentarz.
Za każdym razem, gdy ktoś oznaczy Twoją firmę w social mediach otrzymasz powiadomienie. Możesz w tej sytuacji napisać “Dziękujemy za oznaczenie i polecenie swoim znajomym naszego lokalu. Napisz do nas na PW, a odwdzięczymy się małym drobiazgiem;)”.
Możesz też w swoim lokalu zamieścić informacje, że za każde polecenie w social mediach można liczyć na kilku procentowy rabat.
Jeżeli dobrze wykorzystasz influencer marketing w swojej firmie oraz dodatkowo wdrożysz wcześniejsze elementy nawet w podstawowym zakresie, to gwarantuje, że nie będziesz narzekać na brak klientów pozyskiwanych w internecie.
Powodzenia;)
Warto doczytać:
- Jak reklamować się w Google Ads przy niskim budżecie? 5 kluczowych zasad – Sprawdź jak reklamować się w Google Ads przy niskim budżecie reklamowym
- Jak zacząć reklamować się na Facebooku? Reklama na Facebooku dla początkujących [Poradnik krok po kroku] – Sprawdź jak uruchomić swoją pierwszą kampanię reklamową na Facebooku
- Jak samodzielnie optymalizować stronę internetową? – Dowiedź się jak samodzielnie optymalizować własną stronę internetową
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl